Marius Fabre is Savon de Marseille. Ambachtelijke Savon de Marseille zeep en duurzame cosmetica producten van Marius Fabre bevatten natuurlijke of biologische ingrediënten. De samenstelling van het hele assortiment is zonder parabenen en kleurstoffen. Van Marius Fabre kun je in onze online shop zeepblokken, vloeibare marseillezeep, zwarte zeep, olijfzeep, aleppo zeep, handcrème, lippenbalsem, shampoo, douchegel, badzout, zeepvlokken, arganolie, bodylotion en gastenzeepjes kopen.

Van 1900 tot 1910

In 1900, richtte Marius Fabre op 22-jarige leeftijd zijn zeepbedrijf op in Salon-de-Provence. Hij begon in een tuinschuurtje, waar hij twee ketels en een paar mallen opzette. In die tijd was Salon-de-Provence een buitengewoon welvarende stad, dankzij de handel in olie, zeep en koffie. De overvloed aan grondstoffen in de Provence (olijfolie in de Alpilles, frisdrank en zout in de Camargue en oliën (coconnoot en palm) die vanuit de koloniën via de haven van Marseille binnenkomen) heeft de ontwikkeling van de industrie in zeepbereiding mogelijk gemaakt. De komst van de spoorwegen in 1873 vergemakkelijkte de handel enorm.

Van 1910 tot 1920

Marius verkocht zijn eerste zepen onder de merknamen; het boek, het mes, de planeet en concord, hij handelde ook in olijfolie.

In 1914 werd hij opgeroepen aan het begin van de oorlog. Noodgedwongen verliet hij zijn vrouw, Marie, die hierdoor belast werd met het leiden van het bedrijf. Vier jaar lang droeg ze, met de hulp van een oude Italiaanse voorman, de productie en verkoop van de zeep voort.

In 1927 verhuisde het bedrijf Marius Fabre dankzij zijn succes naar zijn huidige locatie, het was er veel groter en met ruimte voor de enorme ketels die nodig zijn voor het maken van zeep.

Van 1920 tot 1930

In 1927 verhuisde het bedrijf Marius Fabre dankzij zijn succes naar zijn huidige locatie, veel groter en met ruimte voor de enorme ketels die nodig zijn voor het maken van zeep.

Van 1930 tot 1950

In 1938 nam de oudste zoon van Marius, Fernand Fabre, het bedrijf van zijn vader over.
De Tweede Wereldoorlog brak uit en ruwe materialen waren moeilijk te vinden.

De jaren 1940 kondigden de achteruitgang van de zeepindustrie in het gebied van Marseille aan. De zeepfabriek Marius Fabre verzette zich en probeerde nieuwe afzetmarkten te vinden.

Van 1950 tot 1970

Vanaf de jaren vijftig daalde de zeepindustrie in het gebied van Marseille. Hiervoor waren verschillende redenen:
het opkomst van producten voor wasmachines; de oprichting van nieuwe zeepbedrijven in andere regio’s; de ontwikkeling van supermarkten, waardoor consumenten niet langer goederen zoals huishoudelijke zeep in voorraad hadden.

Hoewel veel zeepbedrijven zijn gesloten, heeft het bedrijf Marius Fabre de moeilijkheden weten te overwinnen.
In de jaren zestig gaf de aankoop van een beroemde merknaam: La Sainte Famille (De Heilige Familie) van het bedrijf Roux in Marseille nieuw leven aan het bedrijf Marius Fabre.

Van 1970 tot 1980

In 1973 nam Henri Fabre, de jongste zoon van Marius, de fabriek over. Dat waren moeilijke jaren, omdat de concurrentie op de van aardolie gebaseerde producten hevig was voor de Marseillezeep. Gewoonten veranderd en hiermee ook de klanten.

Van 1980 tot 2000

In 1987 reikte Henri het bedrijf over aan zijn dochter Marie-Hélène en zijn schoonzoon Robert Bousquet, die al enkele jaren met hem samenwerkte.

Samen besloten ze om de traditie van een van de oudste zuidelijke zeepbedrijven te behouden.

21e eeuw

In 2010 vierde het zeepbedrijf Marius Fabre zijn 100-jarig jubileum.
Vandaag zetten de achterkleindochters van Marie, Marie en Julie Bousquet-Fabre, dit geweldige familie-avontuur met dezelfde passie voort.
Vijfentwintig mensen werken bij het bedrijf Marius Fabre, en wordt door twintig sales representatives vertegenwoordigerd in Frankrijk en daarbuiten wordt.
Naast generaties van de familie Marius Fabre hebben generaties lokale inwoners naast de fabriekketels gewerkt om bij te dragen aan de bekendheid van zeep uit Marseille en het bedrijf Marius Fabre.

Sinds 1900 worden de producten van Marius Fabre volgens dezelfde filosofie geproduceerd:

  • op basis van plantaardige oliën,
  • zonder het gebruik van dierlijke vetten,
  • geen kunstmatige kleurstoffen of parabenen,
  • niet getest op dieren,
  • biologisch afbreekbaar, respect voor het milieu,
  • recyclebare verpakkingen.

 

Shop producten >>