Marius Fabre is de koning van Savon de Marseille! De ambachtelijke zeep en duurzame cosmetica van Marius Fabre zitten boordevol natuurlijke of biologische ingrediënten. Geen parabenen of kleurstoffen te bespeuren in het hele assortiment.
Duik in onze online winkel en ontdek zeepblokken, vloeibare Marseillezeep, zwarte zeep, olijfzeep, Aleppozeep, handcrème, lippenbalsem, shampoo, douchegel, badzout, zeepvlokken, bodylotion en schattige gastenzeepjes van Marius Fabre!
Van 1900 tot 1910
In het jaar 1900 besloot de 22-jarige Marius Fabre om zijn eigen zeepbedrijf te starten in Salon-de-Provence. Vanuit een tuinschuurtje begon hij met twee ketels en een paar mallen. Salon-de-Provence was destijds een bruisende stad, vooral bekend om de handel in olie, zeep en koffie. De overvloed aan grondstoffen in de Provence, zoals olijfolie in de Alpilles en zout in de Camargue, samen met oliën (zoals kokosnoot- en palmolie) die via de haven van Marseille uit de koloniën werden geïmporteerd, zorgden voor een bloeiende zeepindustrie. De komst van de spoorwegen in 1873 maakte de handel nog makkelijker
Van 1910 tot 1920
Marius verkocht zijn eerste zepen onder de merknamen; het boek, het mes, de planeet en concord, hij handelde ook in olijfolie.
In 1914 werd hij opgeroepen aan het begin van de oorlog. Noodgedwongen verliet hij zijn vrouw, Marie, die hierdoor belast werd met het leiden van het bedrijf. Vier jaar lang droeg ze, met de hulp van een oude Italiaanse voorman, de productie en verkoop van de zeep voort.
In 1927 verhuisde het bedrijf Marius Fabre dankzij zijn succes naar zijn huidige locatie, het was er veel groter en met ruimte voor de enorme ketels die nodig zijn voor het maken van zeep.
Van 1920 tot 1930
In 1927 verhuisde het bedrijf Marius Fabre dankzij zijn succes naar zijn huidige locatie, veel groter en met ruimte voor de enorme ketels die nodig zijn voor het maken van zeep.
Van 1930 tot 1950
In 1938 nam de oudste zoon van Marius, Fernand Fabre, het bedrijf van zijn vader over.
De Tweede Wereldoorlog brak uit en ruwe materialen waren moeilijk te vinden.
De jaren 1940 kondigden de achteruitgang van de zeepindustrie in het gebied van Marseille aan. De zeepfabriek Marius Fabre verzette zich en probeerde nieuwe afzetmarkten te vinden.
Van 1950 tot 1970
Vanaf de jaren vijftig daalde de zeepindustrie in het gebied van Marseille. Hiervoor waren verschillende redenen:
het opkomst van producten voor wasmachines; de oprichting van nieuwe zeepbedrijven in andere regio’s; de ontwikkeling van supermarkten, waardoor consumenten niet langer goederen zoals huishoudelijke zeep in voorraad hadden.
Hoewel veel zeepbedrijven zijn gesloten, heeft het bedrijf Marius Fabre de moeilijkheden weten te overwinnen.
In de jaren zestig gaf de aankoop van een beroemde merknaam: La Sainte Famille (De Heilige Familie) van het bedrijf Roux in Marseille nieuw leven aan het bedrijf Marius Fabre.
Van 1970 tot 1980
In 1973 nam Henri Fabre, de jongste zoon van Marius, de fabriek over. Dat waren moeilijke jaren, omdat de concurrentie op de van aardolie gebaseerde producten hevig was voor de Marseillezeep.
Van 1980 tot 2000
In 1987 reikte Henri het bedrijf over aan zijn dochter Marie-Hélène en zijn schoonzoon Robert Bousquet, die al enkele jaren met hem samenwerkte.
Samen besloten ze om de traditie van een van de oudste zuidelijke zeepbedrijven te behouden.
21e eeuw
In 2010 blies het zeepimperium Marius Fabre 100 kaarsjes uit. Vandaag gaan Marie en Julie Bousquet-Fabre, de achterkleindochters van Marie, met evenveel vurige passie door met dit fantastische familieavontuur.
Bij Marius Fabre werken vijfentwintig mensen en twintig verkopers vertegenwoordigen het bedrijf in Frankrijk en daarbuiten.
Naast de generaties van de familie Marius Fabre hebben ook lokale bewoners door de jaren heen naast de ketels van de fabriek gewerkt om de bekendheid van Marseille-zeep en het bedrijf Marius Fabre te helpen opbouwen.
Sinds 1900 worden de producten van Marius Fabre volgens dezelfde filosofie geproduceerd:
- Op basis van plantaardige oliën,
- Zonder het gebruik van dierlijke vetten,
- Geen kunstmatige kleurstoffen of parabenen,
- Niet getest op dieren,
- Biologisch afbreekbaar, respect voor het milieu,
- Recyclebare verpakkingen.